top of page

Теперь у замолкнувшей песни есть ноты.



Туга на чужой старане

(Tęsknota w obcej stronie)


Словы Вінцэнта Каратынскага Музыка Вінцэнта Клімовіча


На арыгінале напісана: Пану Машчынскаму на памятку першае сустрэчы ахвяруе сувыгнанец селянін Навагрудскага павету Вінцэнты Клімовіч 10 снежня 1864 г.

Спісана з архіўных матэрыялаў п. Рамуальда Зямкевіча 30/VII 1912 [1919 (?)].

А. Грыневіч

1 слупок

Ой саколка, ой галубка,

Не пытайся, не,

Што мне тошна, мая любка,

Ў гэтай старане

Я ж зямліцу меў радную,

Быў слабодзен сам

Ох, ці днюю, ці начую,

Я ўсё там да там!

Там гукнеш ў сардэчным краю,

Разлягнецца свет.

Тут гукаю, прымаўляю —

Адгалоскі нет.

Там палосы, сенажаці

Красны як нідзе;

Стануць пташкі прыпяваці

Ў сэрцы аж гудзе.


2 слупок

Там дзявочкі на вячоркі

Язычком радным

Кажуць казкі, прыгаворкі

Душа ліпніць к ім.

Там дзяўчаты, маладзіцы

Красен цвет тымян,

Глянеш толькі ім ў ачыцы,

Як ад мёду п’ян.

Там, як пташка на свабодзе,

Я быў жыць прывык.

Не пытаўся «мала? годзе?»

Быў вясёл і дзік.

Як дубінка маладая,

Гібкі проста віць.

З оч маланка вылятае,

Кроў агнём кіпіць.


3 слупок

Ах, цяпер жа, ой палеткі

Роднага сяла,

Не пазналі б тае кветкі,

Што там зацвіла!

Паглядаю праз аконца,

Чоран цэлы свет.

Усем людзям свеце сонца —

Мне прасветку нет.

Бо за мною, прада мною

Поўна Божых сёл; -

Ўсе ў грамадзе, да з раднёю,

Я адзін, як кол.

Адарвалі сіраціну

Ад свае зямлі.

Даўшы розум, хараміну,

Шчасця не далі.


4 слупок

Я не смею прытуліцца

Ні к яму, ні к ёй.

Хараміна, чужаніца

Розум — вораг мой.

Ад зарыцы, да зарыцы

Туга кроў мне п’ець.

Пяюць хлопцы, маладзіцы,

Я не ўмею пець.

Бо пры люлі родна маці

Мне не пела дум.

Ў чыстум полі для дзіцяці

Граў мне ветру шум

З шчаняткамі збегаў поле

Мілай стараны.

Не судзіла горка доля

Жыць так, як яны.


5 слупок

Ох, не будзе над роднаю

Да не будзе нам,

Ці я днюю ці начую

Там! ой там! ой там!

Саколачка, галубачка,

Хочаш мне памоч?

Дай маё мне, дай сялочко,

Туга пойдзе ў проч.


Источник: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas. Lietuvių tautosakos rankraštynas (LTR). LTR 7579/II-7. Без пагінацыі: [*L. 1-2 v]. Аўтограф Антона Грыневіча.

https://nn.by/?c=ar&i=203547&lang=ru


Повстанец минского отряда Антона Трусова (1835-1886) Стефан Пянкевич перевел текст Коротынского на польский язык, дав заголовок «Tęsknota w obcej stronie»(перевод не обнаружен), находясь в тюрьме.


У нацыянальна-вызваленчым паўстанні 1830-1831 гг. на тэрыторыі Польшчы, Беларусі і Літвы пасля разделу Рэчы Паспалiтай прыняла ўдзел значная частка шляхты. Пасля падаўлення паўстання расейскiя царскія ўлады распачалі значныя намаганні, каб аслабіць пратэстны патэнцыял. Маёнткі і сядзібы актыўных удзельнікаў паўстання падвергліся канфіскацыі. Шляхцічы, якія не здолелі дакументальна пацвердзіць сваё дваранскае паходжанне, перакладаліся ў разрад аднадворцаў заходніх губерняў - спецыяльна зацверджанай податнага катэгорыі сельскага насельніцтва, гэта значыць паніжаўся іх сацыяльны статус.


Об истории песни читать по ссылке https://nn.by/?c=ar&i=203547&lang=ru



Слова под редакцией Натальи Ветровай



Туга на чужой старане

(Tęsknota w obcej stronie)


Словы Вінцэнта Каратынскага Музыка Вінцэнта Клімовіча


1 слупок

Ой саколка, ой галубка, Не пытай мяне, Што моташна, мая любка, Ў гэтай старане Я ж зямліцу меў радную, Быў слабодзен сам Тут я днюю, ці начую, ў думках ўвесь я там! Там гукнеш ў сардэчным краю, Разлягнецца свет. Тут гукаю, прымаўляю — Адгалоскі нет. 2 разы Там палосы, сенажаці дзiўны, як нідзе; Стануць птушкі прыпяваці Ў сэрцы аж гудзе. 2 разы



2 слупок

Там дзяўчаткі на вячоркі гааворкам радным Кажуць казкі, небыліцы. Душа ліпне к ім. Там дзяўчаты, маладзіцы пяюць пра туман, Зiнеш толькі ім ў вочкi, Як ад мёду п’ян. Там, як птушка на свабодзе, Я быў жыць прывык. Не пытаўся «мала? годзе?» Быў вясёл і дзік. 2 разы Як дубінка маладая, Гібкі проста віць. З воч маланка вылятае, Кроў агнём кіпіць.



3 слупок

Ах, цяпер жа, ой палеткі Роднага сяла, Не пазналі б тае кветкі, Што там зацвіла! Паглядаю праз аконца, Чоран цэлы свет. Усiм людзям свеце сонца — Мне прасветку нет. Бо за мною, прада мною Поўна Божых сёл; - Ўсе ў грамадзе, да з раднёю, Я адзін, як кол. Адарвалі сіраціну Ад свае зямлі. Даўшы розум, хараміну, Шчасця не далі. 2 разы



4 слупок

Я не ў праве прытуліцца Ні к яму, ні к ёй. Хараміна, чужаніца Розум — вораг мой. Ад зарыцы, да зарыцы Туга кроў мне п’ець. Пяюць хлопцы, маладзіцы, Я не ўмею пець. Бо пры люлі родна маці Мне не пела дум. Ў чыстум полі для дзіцяці Граў мне ветру шум 2 разы З шчаняткамі збегаў поле Мілай стараны. Не судзіла горка доля Жыць так, як яны. 2 разы



5 слупок Саколачка, галубачка, ты пачуй мой плач Дай свабоду, дай сялочко, Туга пойдзе ў проч.


















Ноты предоставляются без оплаты.

Скачать тут

туга общий файл
.pdf
Скачать PDF • 571KB

Price FREE

14 просмотров0 комментариев

Недавние посты

Смотреть все
bottom of page